torsdag 13. juli
kl. 19:30
GOLDMUND STRING QUARTET
m/ GUSTAV PIEKUT, klaver

Florian Schötz, violin

Pinchas Adt, violin

Christoph Vandory, bratsch

Raphael Paratore, cello

PROGRAM:

Erwin Schulhoff (1894-1942): Fünf Stücke für Streichquartett  

Alla Valse Viennese

Alla Serenata

Alla Czeca

Alla Tango milonga

Alla Tarantella

 

Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975): Strygekvartet nr. 8 I c-mol Op. 110 (1960) 23`

Largo

Allegro Molto

Allegretto

Largo

Largo

 

-pause-

 

Antonin Dvorak (1841-1904): Klaverkvintet nr. 2 i A-dur Op. 81 B155 (1887) 42`

Allegro ma non tanto

Dumka – Andante con moto

Scherzo – Molto vivace

Finale – Allegro

 

 

Programmet præsenteres af Programmet præsenteres af Carsten Wiedemann

Omtale:

Den unge tyske strygekvartet, Goldmund Kvartetten, blev grundlagt i 2009 i München af de fire nuværende medlemmer, som kendte hinanden og musicerede sammen allerede i deres skoletid. Navnet er en allusion til den ene af hovedpersonerne i Hermann Hesses fortælling, ”Narziss und Goldmund”. De regnes med deres knivskarpe intonation og en fraseringskunst, der er udarbejdet til mindste detalje, blandt de mest interessante strygekvartetter i Europa i øjeblikket. De er vindere af en lang række internationale musikkonkurrencer, heriblandt den prestigefyldte International Wigmore Hall String Competition og Melbourne International Chamber Music Competition, begge i 2018. I 2019 tildelte The Nippon Music Foundation kvartetten de fire Stradivariusinstrumenter, som Niccoló Paganini købte i slutningen af 1800-tallet, og som i dag udlånes af fonden for en årrække til udvalgte ensembler som en særlig udmærkelse.

De, der overværede Gustav Piekuts solokoncert sidste år på festivalen med musik af Dvorák og Chopin har næppe glemt den endnu. Dette års publikum vil kunne se frem til at opleve denne helt specielt talentfulde pianist sammen med Goldmund Kvartetten. I sin debutindspilning tog Piekut favntag med en af klaverlitteraturens helt store udfordringer, Beethovens Diabelli-variationer. “Den unge dansker viser sig at være risikoen værd,” skrev det britiske tidsskrift Pianist; “[han] tager tilhøreren med på en stadig mere fascinerende rejse igennem Beethovens udfordrende landskab.” Indspilningen indbragte ham Musikanmelderringens Kunstnerpris.

 

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this